Nyheter

Sitter du ned väldigt mycket? Då ligger du i riskzonen för Dead Butt-syndrom

Ja, du läste rätt. Dead Butt-syndrom är på riktigt och har kallats kontorsarbetares, studerande och gamers allra värsta mardröm och är en åkomma där glutealmuskeln slutar fungera korrekt när man sitter väldigt mycket. Som tur är går det både att undvika!

Det finns många nackdelar med att sitta ned hela dagarna. Men visste du att du också kan ligga i riskzonen för att få dead butt syndrom. Åkomman innebär att den stora sätesmuskeln glömt bort hur den ska aktivera sig efter att ha vara inaktiv väldigt länge. När man sitter ner en lång tid blir ens höftböjare stela och kan till och med bli kortare. Motsatsen till sätesmuskeln är höftböjaren, så när din höft blir stel förlängs automatiskt din sätesmuskel.

Om detta händer om och om igen blir dina rumpmuskler mindre känsliga och får svårare att aktivera sig när du vill eftersom att neuronerna som säger till dem att dra ihop sig har försvagats. På så vis inträffar Dead butt syndromet.

Chris Kolba som är sjukgymnast säger till sajten SELF att dead butt syndrome också kan orsaka skada i resten av kroppen om man inte behandlar det.

– Om sätesmusklerna inte fungerar effektivt eller till sin maxkapacitet kommer andra muskler eller områden att utsättas för mer stress och arbete, och det kommer eventuellt leda till andra symtom.

Om du ofta känner att din rumpa domnar, är stel eller krampar när du tränar eller promenerar kan du ha dead butt syndrom, men det går att få bukt med. De bästa övningarna för att både behandla och bli av med syndromet är genom att inte skippa leg day på gymmet, göra squats, bryggan och liggande benpress.

Visa mer

Relaterade artiklar

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *