Livsstil

Känner du dig trött hela tiden? Här är 5 enkla knep för att bli pigg!

Känner du dig trött hela tiden? Det är du inte ensam om. Faktum är att det är rentav vanligt. Som tur är finns det mycket du kan göra för att få mer energi. Här kommer receptet för ett piggare liv!

1. Vardagsmotion

Rörelse och motion har under tusentals år varit fundamental för vår överlevnad. Trots att rörelse inte är riktigt lika livsavgörande idag så aktiveras många må bra-hormoner som oxytocin, endorfiner och serotonin när vi tränar. Dessa gör oss gladare, starkare och friskare – vilket inte är överraskande då det en gång i tiden hjälpt oss att jaga, samla och fly undan rovdjur.

Träning förebygger övervikt, minskar risken för hjärtsjukdomar, stärker immunförsvaret, minskar skaderisken och bidrar till en bättre sömn. Som om inte det vore nog så blir vi dessutom piggare!

Det här är dock inte alla positiva effekter med rörelse och träning. Kommer du ihåg senast du hade en riktigt dålig dag som du inte kunde släppa? Eller den där gången när du var stressad och nervös inför något som skulle komma? Vid de tillfällen skulle träning ha hjälpt dig att lättare lägga den där dåliga dagen bakom dig, eller att ta tag i den där grejen som skulle komma genom att bli mer klartänkt och harmonisk.

Rörelse förbättrar nämligen vår mentala förmåga och har en positiv effekt på den delen av hjärnan som styr kognitiva symptom såsom exempelvis negativa tankemönster och koncentrationsförmågan – samtidigt som det även förbättrar minnet och inlärningsförmågan.

Arnold Schwarzenegger brukar säga att ingen är för upptagen för att träna. Den gode Arnold älskar ju förvisso sin träning, men om till och med påvar, presidenter och Mark Zuckerberg tränar – ja, då kan nog även vi få till tiden till en tidseffektiv träning!

Många associerar även rörelse och motion med maran och fem svettiga spinningpass i veckan, men det räcker med små förändringar i vardagen för att ta del av fördelarna det bringar. Så det är med andra ord bara att börja ta trappan istället för hissen, gå en solig lunchpromenad, ta hojen och cykla till jobbet eller kasta dig ut i det friska joggingspåret – och rivstarta ditt piggare liv!

2. Ut i solen

Solen har agerat huvudperson på runstenar, fått otaliga gudar och halvgudar döpta efter sig och varit en nyckelfigur i samtliga mänskliga civilisationer. Solen är inte bara en källa till ljus som ockuperar kyla och mörker – det är även en grundsten till allt liv omkring oss.

Det är därför inte förvånande att solen är ett bra botemedel mot trötthet och nedstämdhet. Faktum är att solen är vår viktigaste källa till D-vitamin som gör så att vi blir piggare och gladare.

Solljus har även en grönskande effekt på immunförsvaret som hjälper för att bekämpa virus och bakterier. Forskare vid Köpenhamns Universitet har upptäckt att D-vitaminer förvandlar våra T-celler i kroppen till ”mördarceller”, som tar död på olika infektionen. Solljus förbättrar även leverns avgiftningssystem och kroppens förmåga att bryta ner gifter.

Forskare har kunnat visa än fler hälsosamma effekter. Exempelvis så hjälper solljuset oss att få finare tänder, lägre blodtryck och starkare skelett – samtidigt som det minskar risken för bröstcancer.

Trots allt gott som solen för med sig för vår hälsa och välmående så manar vi dock inte till hybris på playan – så tänk på att vara noga med att dra på solskyddskräm för att skydda dig mot UV-strålarna, och en svidande bränna.

Du kan med andra ord unna dig parkhäng med nära och kära med gott samvete. Det leder ju trots allt till en roligare, friskare och piggare vår!

3. Ha roligt!

Ta det med en klackspark, ett gott skratt förlänger livet, ja ordspråken är både många och sanna! Att skratta, le och göra saker vi tycker om skickar en massa positiva signaler till vår kropp som frigör serotonin, dopamin och endorfiner, vilket lustigt nog, gör oss ännu gladare och piggare!

Ett riktigt skratt får magmusklerna och axlarna att jobba och får kroppen att slappna av, samt agerar som ett träningspass för hjärtat. Att skratta minskar dessutom stresshormonerna i kroppen och ser till så att det produceras fler T-celler, vilket förbättrar immunförsvaret.

Att le är även det positivt för hälsan. Våra ansiktsuttryck avslöjar inte bara vår sinnesstämning, nya studier visar att det också har förmågan att påverka vårt humör – att le mer gör dig således än gladare.

Enligt författaren Shawn Achor, som skrivit boken ”The Happiness Advantage”, agerar ett leende som en katalysator till lyckorus, vilket även uppmuntrar till nya mer positiva tankemönster.

Så glöm inte att ha roligt! Ta tag i våren med massor av energi och gå på den där konserten du alltid velat gå på men som inte blivit av än, häng på uteserveringen du bara älskar, glassa i parken, skapa minnen – och kanske prova något helt nytt?

Det finns massvis med roliga saker och upplevelser som kan göra just det här året till det roligaste och piggaste hittills!

Visa mer

Relaterade artiklar

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *